Warre Mulder

Warre  Mulder

De hond is een verstekeling

Ga maar eensaan de slag met zeshonderd kilo klei om daarin de vorm van eenliggende hond te boetseren. Dat is, mag je wel zeggen, fysiek werk.Warre Mulder heeft het er nog warm van. ,,Het was eenontdekkingstocht”, zegt hij, ,,ik heb er met een plank tegenaanmoeten slaan om er de goede vormen in te krijgen.”

Nu drijft dehond in de ronde vijver van het Molenwaterpark in een mand met eendiameter van 1,80 meter. Er liggen appels in de mand. ‘StowawayNehalennia’s dog’ – ‘Verstekeling Nehalennia’s hond’ –heet de installatie. Hond, mand, appels: we kennen de bij Domburg enColijnsplaat opgedoken altaren van de inheemse godin Nehalennia. Alsbeschermheilige werd ze in de Romeinse tijd vaak afgebeeld met eenmand met fruit op haar schoot en een hond aan haar voeten. Handelarenschonken de altaren na een veilige overtocht naar Engeland aan de aanhaar gewijde tempel. Dat was in de tweede en derde eeuw na Christus.Warre Mulder: ,,De hond staat symbool voor trouw. Je kunt ook denkenaan de volgzame burger die vertrouwen heeft in de overheid. De mandmet appels staat voor rijkdom. De hond ligt in mijn installatie eenbeetje als een verstekeling tussen de appels. Alsof er een ramp isgebeurd, het dier heeft zich op het vlot kunnen redden. Ik heb ervoor mij betekenisvolle elementen aan toegevoegd, zoals hetkaartenhuis dat je achter de hond ziet.”

Hoe hij op hetidee voor zijn installatie kwam: ,,Ik had de altaarstukken vanNehalennia gezien in het Zeeuws Museum. Het is droevig dat eenbeschermheilige voor zeelieden zelf onder water is verdwenen. Dat istoch de Zeeuwse geschiedenis, onder water, boven water. Vanuit diegedachte ben ik vertrokken. Het thema van Façade is ‘vrijwaringvan vrees’, dat je als burger angstloos voor het water kunt leven.Dat vond ik een goed onderwerp. Toen ik in 2015 met mijn gezin vanuitAntwerpen verhuisde naar Zeeuws-Vlaanderen – Hengstdijk – kreegik van veel Belgen te horen: ‘als het daar maar niet gaatoverstromen’. Die angst hangt ons boven het hoofd en dan kom je uitbij Nehalennia. Want zie, de meeste mensen vertrouwen op de overheidmet alle deltaplannen, en toch, vorig jaar waren er de overstromingenin Limburg en Wallonië.”

De ouders vanWarre Mulder zijn Nederlanders die in de jaren zeventig in Antwerpenterecht kwamen. Warre werd geboren in Borgerhout. Nu woont hij, netals zijn ouders, in Zeeuws-Vlaanderen. Een Nederlandse Belg? EenBelgische Nederlander? ,,Maakt niet uit”, zegt hij. ,,Inmiddelsvoel ik me hier in Zeeuws-Vlaanderen thuis. Het oude dorpsschooltjewaarin we wonen en de omgeving zijn inspirerend.” Als kunstenaarwerkt hij veel in hout en keramiek. Hij maakt kleurrijke beelden dieuit een absurde wereld afkomstig lijken: fabelwezens, mensbeelden,dieren, planten of objecten. Het zijn hybride sculpturen die ietskunnen hebben van archetypes, voorouderbeelden, wachters ofboodschappers.

Omdat hij nietveel werken voor in de openbare ruimte had gemaakt, was de opdrachtvoor Façade een uitdaging. Het hele object is gemaakt van kunststofdie in de mal van siliconen werd gegoten. De buitenste laag istransparant. Warre Mulder: ,,Met opzet doorzichtig. Hier bijWalsoorden is er een strand waar veel materiaal aanspoelt:oesterschelpen, scherven en complete bakstenen. Dat materiaal heb ikin de buitenste laag mee gegoten. Met die fossieltjes en stenen in derand heeft het beeld een marmerachtige of granietachtige uitstraling.Anders dan een altaar van Nehalennia, maar wel in die sfeer. Ik benniet tevreden met alleen het uitbeelden van een idee. Daarom heb ikgeen realistische hond gemaakt. Het is een hond die echt uit míjnhanden komt.”

Warre Mulder

The dog is a stowaway

Just try it:working with 600 kg of clay to mould the shape of a dog lying down.That is, you might say, physical work. Warre Mulder still remembersit vividly. “It was a voyage of discovery,” he says, “I had tohit it with a plank in order to get the right shapes.”

Now, the dog isfloating in the round pond of the Molenwaterpark in a 1.80m diameterbasket. There are apples in the basket. ‘Stowaway Nehalennia’sdog’, is the installations title. Dog, basket, apples: we know thealtars of the native goddess Nehalennia, that have shown up inDomburg and Colijnsplaat. As a patron saint, she was often depictedin Roman times with a basket of fruit on her lap and a dog at herfeet. Traders donated the altars to the temple dedicated to her aftera safe passage to England. This was in the second and third centuriesafter Christ. Warre Mulder: “The dog is a symbol of loyalty. You can also think of the docile citizen who has confidence in publicauthorities. The basket of apples symbolises wealth. In myinstallation, the dog lies a bit like a stowaway between the apples.As if a disaster had happened and the dog just managed to get on theraft. I’ve added elements that are meaningful to me, such as thehouse of cards that can be seen behind the dog.”

How he came upwith the idea for his installation? “I had seen the altarpieces ofNehalennia in the Zeeuws Museum. It is sad that a patron saint ofsailors has disappeared under water. That is the history of Zeeland:under water, above water. This idea was my starting point. Façade’stheme is ‘Freedom From Fear’: as a citizen, you can live withoutfear of the water. I think that’s a good theme. When I moved fromAntwerp to Hengstdijk (Zeelandic Flanders) in 2015, I was told bymany Belgians: ‘let’s hope there’s not flood there.’ Thatfear hangs over our heads, which brings us to Nehalennia. Because,you know, most people trust the government with all its Delta plans,and yet, last year there were the floods in Limburg and Wallonia.”

Warre Mulder’sparents are Dutch and came to Antwerp in the 1970s. Warre was born inBorgerhout. Today he lives, just like his parents, in ZeelandicFlanders. A Dutch Belgian? A Belgian Dutchman? “It doesn’tmatter,” he says. “Now I feel at home in Zeelandic Flanders. Theold village school we live in and the surroundings are inspiring.”As an artist, he works with wood and ceramics a lot . He createscolourful sculptures that appear to have come from an absurd world:mythical creatures, human figures, animals, plants and objects. Theyare hybrid sculptures that may have elements of archetypes, ancestralimages, watchmen and messengers.

As he had notmade many works for public places yet , the commission for Façadewas a challenge. The entire object is made of plastic that was castin a silicone mould. The outer layer is transparent. Warre Mulder:“It’s transparent for a reason. Here, at Walsoorden, there is abeach upon which a lot of material washes ashore: oyster shells,shards and complete bricks. I have incorporated that material in theouter layer. The fossils and stones in the edge give the sculpture amarble or granite-like appearance. Unlike an altar for Nehalennia,but in that same character. Just depicting an idea isn’t sufficientfor me. That’s why I haven’t made a realistic dog. It’s a dogthat has sprung from my very own hands.”

Warre Mulder

Der Hund ist ein blinder Passagier

Bearbeiten Siemal 600 kg Ton, um daraus die Form eines liegenden Hundes zumodellieren. Ich darf sagen, das ist körperliche Schwerstarbeit.Warre Mulder schwitzt da jetzt noch von. “Es war eineEntdeckungsreise”, sagt er. Ich musste mit einer Holzlatte dagegenschlagen, um die richtige Form hinzubekommen”.

Jetzt treibtder Hund in dem runden Teich des Molenwaterparks in einem Korb von1,80 m Durchmesser. Es liegen Äpfel in dem Korb. ‘StowawayNehalennia’s dog’ – ‘Blinder Passagier Nehalennia’s Hund’– heißt das Werk. Hund, Korb, Äpfel: Wir kennen die in Domburgund Colijnsplaat aufgetauchten Altare der einheimischen GöttinNehalennia. In der Römischen Zeit wurde sie als Schutzheilige oftmit einem Früchtekorb auf ihrem Schoss und einem Hund zu ihren Füßenabgebildet. Händler schenkten nach einer sicheren Überfahrt nachEngland die Altare an den ihr geweihten Tempel. Das war im zweitenund dritten Jahrhundert n.Ch. Warre Mulder: “Der Hund steht Symbolfür Treue. Man kann auch an den ergebenen Bürger denken, der demStaat vertraut. Der Korb mit Äpfeln steht für Reichtum. Der Hundliegt in meinem Werk ein bisschen wie ein blinder Passagier zwischenden Äpfeln. als wäre eine Katastrophe passiert und das Tier hatsich auf das Floss retten können. Ich habe für mich bedeutungsvolleElemente zugefügt, so wie das Kartenhaus, das man hinter dem Hundsieht”.

Wie er auf dieIdee für sein Werk kam: “Ich habe die Altarstücke von Nehalenniaim Zeeuwse Museum gesehen. Es ist traurig, dass eine Schutzheiligefür Meeresgesang selbst unter Wasser verschwunden ist. Das ist dochdie Zeeländische Geschichte, unter Wasser, über Wasser. Von diesemGedanken bin ich ausgegangen. Das Thema von Façade ist “Freiheitvon Angst”, dass man als Bürger Angst los am Wasser leben kann.Das fand ich ein gutes Thema. Als ich 2015 mit meiner Familie vonAntwerpen nach Zeeuws-Vlaanderen – Hengstdijk – zog, bekam ichvon den Belgiern zu hören: ‘nicht dass da mal wieder allesüberflutet’. Die Angst hängt uns noch im Nacken und so kommt manzu Nehalennia, die meisten Menschen vertrauen der Regierung mit allihren Deltaplänen, und doch waren letztes Jahr Überflutungen inLimburg und Wallonië”.

Die Eltern vonWarre Mulder sind Niederländer, die in den zwanziger Jahren inAntwerpen wohnten. Warre wurde in Borgerhout geboren. Jetzt wohnt ergenau wie seine Eltern in Zeeuws-Vlaanderen. Ein NiederländischerBelgier? Ein Belgischer Niederländer? “Egal” sagt er.“Mittlerweile fühle ich mich hier in Zeeuws-Vlaanderen zuhause.Die alte Dorfschule, in der wir wohnen und die Umgebung sindinspirierend”. Als Künstler arbeitet er viel mit Holz und Keramik.Er macht farbreiche Bilder, die aus einer absurden Welt zu stammenscheinen: Fabelwesen, Menschenbilder, Tiere, Pflanzen oder Objekte.Es sind Hybrid-Skulpturen, die so ein bisschen was von Archetypen,Ahnenbildern, Wachen, Boten haben.

Da er nichtviele Werke für die öffentlichen Räume gemacht hat, war derAuftrag von Façade eine Herausforderung. Das ganze Objekt ist ausKunststoff gemacht, welches in einer Silikonform gegossen wurde. Dieäußere Schicht ist transparent. Warre Mulder: “Absichtlichdurchsichtig. Hier bei Walsoorden gibt es einen Strand an dem vielMaterial angespült wird: Austernmuscheln, Scherben und kompletteBacksteine. Dieses Material habe ich in der äußeren Schichtmitgegossen. Mit den Fossilen und Steinen am Rand hat das Bild einemarmorähnliche oder granitähnliche Ausstrahlung. Anders als einAltar von Nehalennia, aber doch in diesem Ambiente. Ich gebe michnicht alleine mit dem Porträtieren einer Idee zufrieden, darum habeich keinen realistischen Hund gemacht. Es ist ein Hund, der echt ausmeinen Händen entstanden ist”.



Using Format