Warre Mulder

Warre Mulder | Tussen rood en oranje

Wat krijg je als je twee Nederlandse ouders hebt en in België wordt geboren en opgroeit? Juist, Warre Mulder: ervaringsdeskundige op het gebied van overeenkomsten en verschillen tussen Belgen en Nederlanders. We komen op het onderwerp als ik tegen hem zeg dat ik in zijn werk veel ‘bravoure’ zie. ‘Dat zal dan wel de Nederlandse invloed zijn’, zegt hij. En daar kan hij weleens gelijk in hebben want met wie je ook spreekt, bijna iedereen vindt dat over het algemeen Nederlanders luidruchtiger en brutaler zijn dan de meer bescheiden en beschouwende Belgen. Zelf vergelijkt hij de Nederlandse mentaliteit weleens met voetbal:

Daarin gedragen de Nederlanders zich al als winnaars als ze er weliswaar bijna maar nog net níet zijn. Daardoor laten ze dat laatste stukje dat nodig is om wereldkampioen te worden liggen.

En daar zou hij weleens gelijk in kunnen hebben. Maar toch, na een beetje doorvragen, geeft hij toe dat hij voor Oranje is en niet voor de Rode Duivels, maar dit heeft u niet van mij. Hoe dan ook leiden bovengenoemde verschillen en overeenkomsten tot eclectische beelden waarover kunstcriticus Christine Vuegen heel treffend het volgende schrijft:

Koorddansend op grenslijnen tussen geestig en geestrijk, oprecht bezield en grijnzend, spontaan en gepland roept de kunstenaar hybride sculpturen in het leven: fantasierijke fabelwezens, mensbeelden, dieren, een plant of een object. Ze kunnen iets hebben van archetypes, voorouderbeelden, wachters of boodschappers, vaak tegelijk vrolijk en verontrustend. Spiritualiteit en humor, animisme en spel, associaties en betekenissen buitelen over elkaar heen in een persoonlijke beeldtaal die iedereen kan aanspreken.

De bravoure in zijn beelden heeft mijns inziens te maken met de wijze waarop hij nadenkt over de geschiedenis met haar machtsstructuren, rituelen en discutabele praktijken. Er zit veel beschouwing - zijn Belgische kant! - in de wijze waarop hij zijn raadselachtige figuren uit voorbije tijden tot leven brengt. Zelf zegt hij over die mish mash aan culturen en invloeden:

Ik houd van sampling, niet alleen in de muziek, maar ook in de kunst. Ik geloof namelijk niet in de waarde van één plaatselijke cultuur maar in het reizen door ruimte en tijd waarin je stukjes van pure menselijkheid op allerlei manieren leert kennen. Niks staat op zichzelf en door verschillende periodes en stijlen te onderzoeken herken je patronen en symbolen die in alle werelddelen op verschillende wijze terugkeren en tezamen de mensheid vormen.

Daar vloeit logischerwijs uit voort dat Warre niet zozeer geïnteresseerd is in het maken van levenloze objecten, als wel in het creëren van geanimeerde, iconische beelden zoals heiligen beelden of Afrikaans uitziende maskers en beelden die in hun robuste, bijna rudimentaire verschijning eerder aan de Romaanse kunst (waarin de mensfiguren statisch en gestileerd zijn) dan aan de Barok (met een overdaad aan vorm en heftigheid van gevoelsuitdrukking) doen denken. Neem het beeld ‘King over Nature’ uit 2021 waarin we een koning zien leunen op twee leeuwen alsof ze steunpilaren zijn. Een beeld dat direct associaties oproept met de Sfinx van Gizeh, de grootste sfinx ter wereld die al eeuwen ligt te rusten voor één van de drie grote piramiden in Gizeh, maar ons ook bewust maakt van de mens die zichzelf boven de natuur, dus ook boven de dieren, stelt. Een discutabele overwinning waarover het laatste woord nog niet is gezegd.

Animisme zie je in alle tijden overal ter wereld. Het is een van de oer menselijke neigingen, die ik opzoek in mijn kunst. De instinctieve drang om iets levends te zien in levenloze dingen is eigen aan de mens. Als kind heb ik dat heel erg beleefd door speelgoed te zien als iets levends. Eigenlijk ligt dat aan de basis van wat ik nu doe. Ik wil in mijn werk een bezieling krijgen, een dosis animisme. Ik wil dat de textuur iets tactiels kan oproepen, dat de materialen een natuurlijke oorsprong hebben, dat het met de hand is gemaakt. Het is een soort puurheid, waar ik heel eerlijk naar op zoek ben. Het is echt een zoektocht naar spiritualiteit en animisme. Je bent ernaar op zoek en je wil er graag in geloven, maar je kan er ook weer niet helemaal in geloven en dan ga je relativeren. (Uit een interview met Christine Vuegen)

Zoals kinderen met speelgoed spelen, opgaand in hun eigen fantasie, zo maakt Warre kunst: niet vanuit een bepaald concept maar eerder door kunst te beschouwen als een spel bestaande uit onderdelen die voortdurend wisselende verbintenissen met elkaar aangaan waardoor nieuwe personages en verhalen ontstaan. Net als bij de Memphisgroep - een groep interieurontwerpers uit de jaren 1981-1987, opgericht door de Italiaanse designer Ettore Sottsass - kenmerken zijn ontwerpen zich door de onlogische combinatie van geometrische vormen, felle kleuren en allerlei patronen door elkaar. Toch ogen zijn beelden veel minder slick omdat ze niet op een industriële manier maar handmatig worden gemaakt waardoor ze er veel oorspronkelijker uitzien. Maar wel stoer of, zoals we in Nederland zeggen: met ballen.

Momenteel werkt hij aan een nieuw beeld - bestaande uit kunsthars, keramiek, pigment en geschilderd hout - voor Ballroom Project met de mooie titel ‘De kennis van het lopende vuurtje’: een 237 cm hoog beeld waarin geen vlammende ogen maar vlammen met ogen de kijker aanstaren.

Verder werkt hij aan een ander groot beeld, een triomfboog uit de tijd van de Etrusken en die aanvankelijk diende om het leger na een veldslag te zuiveren door de soldaten er één voor één onderdoor te laten lopen. Later, onder de Romeinen, werd de triomfboog - meestal van hout met keramische elementen - als constructie overgenomen maar alleen de overwinnaar van de veldslag, de hoogste baas van het leger, mocht onder de ereboog lopen. Het ging niet langer om de zuivering van een heel leger maar om het vieren van de overwinning uitgedrukt in het eren van slechts één man. Het zaadje voor ons individualistische tijdperk werd toen al gelegd. Wellicht. Zeker is dat het door elkaar husselen van vormen en stijlen, culturen en geloven leidt tot krachtige en betekenisvolle beelden als van deze Nederlandse Belg of Belgische Nederlander die reist door tijd en ruimte. Op zoek naar bezieling.

Manuela Klerkx in Gallery viewer n.a.v. Ballroom Project

Warre Mulder | Between red and orange

What do you get if you have two Dutch parents and are born and raised in Belgium? Right, Warre Mulder: experiential expert in the field of similarities and differences between Belgians and Dutch. We touch on the subject when I tell him that I see a lot of "bravado" in his work. "That must be the Dutch influence," he says. And he may be right about that, because whoever you speak to, almost everyone thinks that overall Dutch are louder and bolder than the more modest and contemplative Belgians. He himself sometimes compares the Dutch mentality with football:

When it comes to football, the Dutch already behave like winners, they are almost there but not quite yet. As a result, they miss that last part that is necessary to become world champions.

And he might be right about that. But still, after a little more questioning, he admits that he supports the Dutch team and not the Red Devils, but you don't get this from me. In any case, the above differences and similarities lead to eclectic images about which art critic Christine Vuegen (HART Magazine) outlines very poignantly:

Walking tightly on the boundary lines between ardent and witty, genuinely inspired and grinning, spontaneous and planned, the artist conjures up hybrid sculptures: imaginative fable creatures, human images, animals, a plant or an object. They can be something like archetypes, ancestor images, guards or messengers, often cheerful and disturbing at the same time. Spirituality and humor, animism and play, associations and meanings tumble over each other in a personal visual language that can appeal to everyone.

In my opinion, the bravado in his work has to do with the way in which he thinks about history with its power structures, rituals and questionable practices. There is a lot of consideration - his Belgian side! - in the way in which he brings to life his enigmatic figures from past times. He himself says about this mish mash of cultures and influences:

I like sampling, not only in music, but also in art. I don't believe in the value of one local culture, but in traveling through space and time in which you get to know pieces of pure humanity in all kinds of ways. Nothing stands alone and by examining different periods and styles you recognize patterns and symbols that recur in different ways in all parts of the world, which together form humanity.

It logically follows that Warre is not so much interested in making inanimate objects, as in the creation of animated, iconic objects such as statues of saints or African-looking masks and statues that, in their robust, almost rudimentary appearance, are more reminiscent to Romanesque art (in which the human figures are static and stylized) than to Baroque (with an abundance of form and intensity of emotional expression). In his 2021 statue "King over Nature", for example, features a king leaning on two lions as if they were crutches. An image that directly evokes associations with the Sphinx of Giza, the largest sphinx in the world that has been resting for centuries in front of one of the three great pyramids in Giza, but also makes us aware of the human being who puts himself above nature, so also above the animals. A questionable victory on which the last word has not yet been said.

Animism can be found all over the world at all times. It is one of the primal human tendencies that I seek out in my art. The instinctive urge to see something alive in inanimate things is inherent in humans. As a child I experienced that very much by seeing toys as living things. Actually, that is the basis of what I do now. I want to get inspiration in my work, a dose of animism. I want the texture to evoke something tactile, I want the materials have a natural origin, and it has to be made by hand. It is a kind of purity I am looking for. It is really a quest for spirituality and animism. You are looking for it and you would like to believe in it, but you also cannot fully believe in it, which is when you start to put things into perspective. (Excerpt from an interview with Christine Vuegen)

Warre makes art In the same way that children play with toys, immersed in their own imagination and not starting from a specific concept but rather by seeing art as a game consisting of parts that enter into constantly changing alliances with each other, creating new characters and stories. Just like the Memphis group - a group of interior designers from the years 1981-1987, founded by the Italian designer Ettore Sottsass - his designs are characterized by the illogical combination of geometric shapes, bright colours and all kinds of patterns. Still, Warre’s works look much less slick because they are not industrially produced but by hand, which makes them look much more original. But they look tough or, as we say in the Netherlands: with balls.

He is currently working on a new sculpture for Ballroom Project that consists of a group of people gathering around a fire and telling each other stories: a primal human activity that has existed since the invention of fire. Eyes are hidden in the flames, but he does not want to say more about it at the moment.

He is also working on another large statue, a triumphal arch from the Etruscan era, which initially served to purify the army after a battle by letting the soldiers walk underneath it one by one. Later, under the Romans, the triumphal arch - usually made of wood with ceramic elements - was adopted as a construction, but only the victor of the battle, the supreme boss of the army, was allowed to walk under the arch of honour. It was no longer about the purification of an entire army, but about celebrating the victory expressed in honouring only one man. The seed for our individualistic era was already being sown at that time. Perhaps. It is certain that the mixing of forms and styles, cultures and beliefs leads to powerful and meaningful sculptures such as those of this Dutch Belgian or Belgian Dutchman who is constantly travelling through time and space in search of animation.

Manuela Klerkx in Gallery viewer  

Using Format